120113

vilken underbar dag jag haft, det känns bra i hela mig, verkligen nyttigt att rensa ur och fylla på.
idag har jag planerat massa skoj som vi ska ha för oss om någon vecka :) ska vi roligt att visa er sen.
det kommer hända så himla roliga, spännande och helförändrande saker. vilken tur jag har!! 
här kommer liten uppdatering om bebis ♥
 
Bebisen
Din bebis är nu ca 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg.Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt. Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha och bebisen rör sig inte lika mycket som den gjort tidigare. Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger sig varje dag så finns det ingen orsak till oro.
 

Mamman
Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig ca 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer. Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.

Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta. Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig. Det är också hög tid att fundera på förlossningen och prata om olika alternativ, så som smärtstillande medel och hur du vill föda. Prata med din MVC.

-


va till barnmorskan i onsdags, vägde +11 kg sen startvikten, hennes hjärtslag lät lika fina som vanligt och låg på 152 som sist, mitt sf mått låg på 34cm, och hon hade borrat ner sig sen sist, något som känns så skönt är att mitt järnvärde som varit katastrofalt hela graviditeten blivit bättre, det ska ju vara över 120 helst och jag har aldrig legat över 107, jag har kört på blutsaft och kraftig minskning av koffein senaste 2 veckorna så värdet hade höjts till 114!! :D och jag har en känsla av att det sakta men säkert kommer stiga mer :) fick höra från början att blutsaft inte va bra för att det innehöll alkohol men det va ju så fel, det är ju superbra bara!

det är ju helt galet att hon snart är här hos oss, det har känts som att hon aldrig ska komma, jag har lyckats stressa ner lite när det gäller nedräkningen, det känns som att det bara kommer att bli drygare av det, och känner igen hur hon och hennes ankomst finns i mina tankar exakt hela tiden, ungefär som det va alla dom månaderna vi försökte skapa ett barn innan tiden var rätt för att lyckas, gud va  jag stressade på med räkningar hit och dit o att känna efter o hoppas osv haha, och vi vart inte med barn förns jag slappnade av och tog det som det kom typ, så nu kanske hon inte tänker titta ut förns jag stressar ner heller tänkte jag haha! dock är det ju en hel massa dagar kvar ändå.. :P

jag är ju taggad till tusen, ju längre in i graviditeten dessto lugnare inför förlossningen känner jag mig. jag är superglad över att jag kommer få göra det här och längtar verkligen, vilken grej jag får vara med om liksom wow.. och det slog mig igår, att jag veerkligen bör njuta nu av bufflandet där inne nu, sen kommer magen va tom.. det kommer att bli väldigt konstigt.. :)

 

nu ska jag göra mig iordning för hundpromenad och sen mysa med kvällsfika, mannen, soffan o streaming.

måste tipsa att streama en idiot på resa från svt, vi har hållt på o garvat ihjäl oss här idag, tårarna har bara sprutat ♥

var snälla mot varandra. peace!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0