260612

Psykisk hälsa är som mjäll – kommer när man minst anar det. – Robin Worthington

Det är vår skyldighet att anstränga oss, men resultatet har vi inget ansvar för. Vi känner oss ofta överväldigade av ett eller flera problem. Det kanske känns hopplöst. Vi tycker inte att vi har gjort minsta framsteg på hela tiden sedan vi slog in på bättringsvägen. men det har vi. För varje dag som vi väljer att vara nyktra, att avstå från att ta tabletter eller låta bli att hetsäta, har vi kommit ännu ett stycke på väg mot ett stadigvarande mentalt tillfrisknande.
I förra veckan eller i går kanske vi kände oss starka och säkra på oss själva. Vi var uppåt. Det kommer vi att var i morgon också, eller kanske redan i dag. När vi minst anar det får vi lönen för våra mödor, den kommer sakta, nästan omärkligt, ibland ljudligt – ett hjärtligt skratt kan vara ett tecken på en ljusning i vårt tillstånd.
Ingen blir någonsin fullkomligt psykiskt frisk. Alla människor lider av tvivel och rädsla. Men ju starkare man blir i sin tro – med hjälp av de Tolv Stegen – desto svagare blir tvivlen och rädslan. De goda dagarna blir fler och fler.

Att träffa vänner, begära påökt, lösa en konflikt med min äkta hälft eller med en god vän kommer att gå lättare för mig när jag minst anar det. Det bästa jag kan göra i dag är att förtröstanfullt se framåt och inte bakåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0