var morgon ny

"Utan disciplin existerar inget liv.

 Att skjuta upp till morgondagen blir lätt en vana. Det är förmodligen en vana som vi har dragits med under många år och som man inte gör sig av med utan vidare. Det irriterar oss säkert. Hur ofta har vi inte gått till sängs missnöjda och arga på oss själva för att vi inte har avslutat en uppgift som vi har föresatt oss att klara av! Ibland känns det alldeles hopplöst. Allt som ska göras tonar upp sig tills det verkar omöjligt att klara av det. Men det finns hopp. Vi har fått lära oss en enkel lösning.
Vi behöver bara bekymra oss om den här dagen. Vi kan bryta vår oföretagsamhet, slöhet, tröghet om vi bara vill. Vi väljer ut en uppgift som vi ska ta itu med i dag. Helst en liten uppgift. Det kan vara att skriva ett brev, laga en fåll eller ringa och beställa tid hos doktorn. Genom att vi beslutar oss för att göra en sak och sedan gör den, övervinner vi det motstånd som hindrat oss. Vi kommer genast att känna oss befriade. Vi kan alltid företa oss någonting nu. Och så fort vi företar oss någonting, känner vi oss befriade.
När vi sitter fast i oföretagsamheten förlamas våra känslor för våra vänner och närmaste. Det är som om vi hade ställt oss utanför livet. När vi väljer att vara passiva, är de stora fördelarna med nykterheten utom räckhåll för oss.

 Jag ska göra mig fri. Jag ska ta itu med en liten uppgift i dag. Det kommer att göra mig gott på många sätt."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0